Locco vožnja i službeni put
Prilikom razgovora sa Vašim poslovnim partnerima zasigurno ste puno puta čuli pojmove poput loko (locco) vožnje, putnih naloga i službenog puta. Vrlo vjerojatno većina Vas već zna razliku između tih pojmova, ali neki sigurno nisu upoznati sa ovim pojmovima pa mislim kako ne bi bilo loše podijeliti informacije i sa njima.
Vrlo često narav posla zahtijeva odlazak sa radnog mjesta pa ponekad postoji mogućnost da umjesto korištenja službenih vozila (ili ih nema ili trenutno nisu raspoloživa), radnik koristi vlastito vozilo za službene potrebe. U tom slučaju poslodavac je dužan dati zamolbu radniku, ali za radnika ne postoji obveza na pristanak već on ima pravo odabira (makar čisto sumnjam da će netko odbiti poslodavca ako dođe do zamolbe).
Loko (locco) vožnja se u pravilu definira kao vožnja na udaljenosti manjoj od 30 km od sjedišta poslodavca. Međutim, ovakvo definiranje loko vožnje je dosta ”grubo” s obzirom da je tih 30 km samo relevantno kako bi se utvrdilo postoji li mogućnost isplate dnevnice radniku. Prilikom definiranja radi li se o loko vožnji ili službenom putu možda ne bi bilo loše utvrditi da li osoba napušta mjesto u kojem se nalazi sjedište poslodavca tj. ide li osoba u neko drugo mjesto ili grad. Ako osoba ne napušta mjesto (grad), obračunava se loko vožnja.
Način vođenja evidencije loko vožnje
Na početku putovanja potrebno je evidentirati početno stanje kilometar sata, a ako ste stvarno u žurbi i nemate vremena zapisati, ne bi bilo loše fotografirati stanje mobitelom prilikom polaska. Prilikom povratka, potrebno je evidentirati i završno stanje kilometar sata. U obračunu loko vožnje zapisuje se datum, marka vozila, registracija, početno/završno stanje, relacija, vrijeme, nadoknada u kunama (o kojoj ćemo pričati u narednom dijelu teksta) te izvješće tj. opis obavljenog posla.
Isplata naknade zbog korištenja privatnog vozila u službene svrhe
Zakon definira kako poslodavac ima mogućnost isplate naknade radniku za korištenje privatnog vozila u službene svrhe u iznosu od 2,00 kn po prijeđenom kilometru. Naknada u tom iznosu je u potpunosti neoporeziva. Odluči li poslodavac isplatiti naknadu u iznosu većem od 2,00 kn po prijeđenom kilometru, razlika između neoporezive svote i isplaćene svote smatra se neto plaćom (primitkom od nesamostalnog rada). U tom slučaju postoji obveza preračunavanja neto plaće na bruto svotu i podmirenje poreza (možebitnog prireza) i doprinosa kao da se radi o isplati redovne plaće radnika.
Tretira li se vožnja do posla kao loko vožnja?
Kratko i jasno, NE.
Postoji li obveza predaje nekih obrazaca?
Da, prilikom isplate naknade za korištenje privatnog vozila u službene svrhe tj. loko vožnje, potrebno je predati JOPPD obrazac.
Službeni put definiran je odlaskom radnika na službeno putovanje u neki drugi grad tj. napuštanje mjesta u kojem se nalazi sjedište poslodavca. Poslodavac također ima pravo određivanja načina prijevoza radnika pa stoga postoji mogućnost da radnik koristi službeno ili privatno vozilo, ali i neki od oblika javnog prijevoza.
Što je putni nalog?
Putni nalog je isprava na temelju koje poslodavac daje nalog za službeno putovanje i dokument iz kojeg je vidljiv obračun putnih troškova kao i izvješće sa službenog putovanja.
Nalog za službeno putovanje može ispostaviti:
- poslodavac radniku
- obrtnik sebi osobno
- fizičkoj osobi koja se nalazi na obveznom/dobrovoljnom praktičnom radu ili na stručnom osposobljavanju bez zasnivanja radnog odnosa
- tuzemni isplatitelj fizičkoj osobi izaslanoj na rad u RH u svezi s obavljanjem djelatnosti tuzemnog poslodavca
S obzirom da nigdje nije propisan izgled putnog naloga, ostavlja se mogućnost poslodavcu da samostalno kreira obrazac, ali pod uvjetom da takav obrazac sadrži sve propisane podatke. Prema mišljenju Ministarstva financija, u trenutku upućivanja osobe na službeni put, putni nalog mora biti ispisan u papirnatom obliku te mora sadržavati sve obvezne elemente (uključujući potpis ovlaštene osobe i pečat). U nastavku je dan primjer jednog putnog naloga.
Putni nalog i putni obračun primjer
Uz putni nalog obavezno se prilažu vjerodostojne isprave poput:
- karata ili preslika putnih karata za autobus, vlak, avion i sl.
- računa za taxi prijevoz ili rent a car
- računa za trajekt
- računa za cestarinu, mostarinu, parkiranje
- potvrde ovlaštenog prijevoznika o cijeni putne karte
- računa za telefon ili brzojav
- računa za zakup prostora za sastanke delegacije
- računa za gorivo ako je korišten osobni automobil
- računa hotela za smještaj ili računa od smještaja u iznajmljenoj sobi/stanu
- pisanog dokaza o tečaju nacionalne valute u odnosu na valutu radi isplate dnevnica u inozemstvu
Koji troškovi se nadoknađuju iz dnevnica?
Isplata dnevnice služi kako bi se nadoknadili troškovi prehrane, pića i prijevoza nastalih na službenom putovanju. Radnik ostvaruje pravo na dnevnicu čak i ako je na službenom putovanju bio tijekom subote i nedjelje.
Da bi se isplatila neoporeziva dnevnica, potrebno je ispuniti dva uvjeta:
- udaljenost mjesta u koje radnik putuje mora biti najmanje 30 km od mjesta rada ili od mjesta prebivališta tj. boravišta radnika
- vrijeme provedeno na putu mora biti duže od 12 sati dnevno
U slučaju da je zaposleniku na teret poslodavca osiguran jedan ili dva obroka (ručak ili večera), prilikom isplate dnevnice neoporezivi iznos umanjuje se za 30%, odnosno 60%. Doručak je uključen u cijenu noćenja i ne smatra se osiguranom prehranom.
Ako je radnik ugostio poslovne partnere (reprezentacija), dnevnicu je potrebno umanjiti za 30% s obzirom da se reprezentacija smatra osiguranim obrokom.
Što se smatra početkom službenog puta?
Početkom službenog puta smatra se uobičajeno boravište ili prebivalište radnika tj. sjedište poslodavca ili izdvojene poslovne jedinice.
Može li poslodavac nadoknaditi troškove goriva?
Može. Što znači kako se radniku neće isplaćivati naknada od 2,00 kn po prijeđenom kilometru već će mu poslodavac nadoknaditi troškove goriva na temelju stvarno nastalog troška. Prilikom nadoknade troškova goriva, poslodavac prilikom isplate mora obratiti pažnju na dvije stvari. Naime, račun za gorivo imati će sve elemente kako bi poslodavac imao pravo priznavanja pretporeza, međutim, u ovom slučaju neto naknada će biti ukupna svota računa (vrijednost sa PDV-om).
U slučaju da svota ukupnog troška goriva prelazi vrijednost neoporezive nadoknade (prethodno spomenutih 2,00 kn po prijeđenom kilometru), razlika se tretira kao plaća (podliježe svim davanjima kao i redovna plaća).
U slučaju da troškovi goriva ne prelaze vrijednost neoporezive naknade, nadoknadu troškova na taj način može odrediti samo poslodavac, ali pod uvjetom da ga neki drugi akt (npr. kolektivni ugovor) ne obvezuje da radniku mora isplatiti 2,00 kn po prijeđenom kilometru.
Troškovi cestarine na službenom putu?
Poslodavac ima pravo nadoknaditi troškove cestarine zaposleniku koji su nastali prilikom odlaska na službeni put. U tom slučaju iznos cestarine biti će porezno priznat u cijelosti.
Prilikom plaćanja pomoću ENC uređaja gubi se papirnati trag (nema računa) te je stoga potrebno sa interneta skinuti ispis koji sadrži podatke o broju ENC kartice, nadnevku, vremenu ulaza i izlaza sa autoceste, nazivu postaja te ukupnom iznosu cestarine.
S obzirom da troškovi cestarine u sebi sadrže PDV, jedini način da se PDV može priznati kao pretporez je da račun sadrži sve elemente prema Zakonu o PDV-u.
Troškovi parkiranja i ostali troškovi?
Troškovi parkiranja koji nastaju na službenom putu su također porezno priznati u 100%-tnom iznosu, što znači da ih poslodavac može refundirati zaposleniku. Dokaz o parkiranju u ovom slučaju može biti sama parkirna karta ili mogu biti zaračunati uz sam smještaj na službenom putu.
Dođe li do nekih nepredviđenih troškova poput troškova servisa i sl., poslodavac može i te troškove nadoknaditi zaposleniku, ali treba napomenuti kako će u tom slučaju iznos koji se nadoknađuje biti tretiran kao plaća radnika, što znači da podliježe određenim davanjima.
Društvo šalje prokurista na službeni put
Prokurist može i ne mora biti u radnom odnosu sa društvom koje ga šalje na službeni put. Ako je prokurist istovremeno zaposlenik društva, troškovi nastali na službenom putu u potpunosti su opravdani. Gleda se kao i za svakog drugog zaposlenika. Međutim, ako prokurist nije zaposlenik društva, troškovi nastali na službenom putu smatraju se neto primitkom koji je potrebno preračunati na bruto svotu te platiti pripadajuće doprinose te porez i prirez).
Iskazivanje podataka o isplaćenim primicima na obrascu JOPPD koji su nastali po osnovi loko vožnje i putnih naloga?
Za sve isplate u prethodnom mjesecu potrebno je predati obrazac JOPPD najkasnije do 15. u tekućem mjesecu.